Pseudo-eindheffing

Zakelijk rijden verandert vanaf 2027.

Wat betekent de pseudo-eindheffing voor jouw wagenpark?

Vanaf 1 januari 2027 krijgen werkgevers te maken met de pseudo-eindheffing voor personenauto's van de zaak met CO₂-uitstoot. Stel je zo'n auto ter beschikking aan een werknemer voor privégebruik of woon-werkverkeer? Dan betaal je als werkgever een extra belasting van 12% over de waarde van de auto.

Dat kan gevolgen hebben voor de kosten en samenstelling van je wagenpark. Zeker wanneer je binnenkort nieuwe auto's bestelt of leasecontracten afsluit, is het verstandig om rekening te houden met de nieuwe regels.

Mercedes-Benz biedt daarbij verschillende mogelijkheden. Van volledig elektrische modellen die buiten de pseudo-eindheffing vallen tot benzine- en Plug-in Hybrid-modellen waarvoor onder voorwaarden een overgangsregeling geldt.

Wat is de pseudo-eindheffing?

De pseudo-eindheffing is een werkgeversbelasting voor zakelijke personenauto's met een CO₂-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer. De regeling gaat in op 1 januari 2027 en geldt wanneer een werkgever zo'n auto ook voor privédoeleinden ter beschikking stelt aan een werknemer. Woon-werkverkeer telt voor deze regeling eveneens als privégebruik.

De heffing bedraagt 12% per jaar over de waarde van de auto. Voor personenauto's tot 25 jaar wordt hiervoor uitgegaan van de catalogusprijs zoals die voor de belastingregels wordt vastgesteld. De kosten zijn voor rekening van de werkgever.

Een Plug-in Hybrid heeft ook tijdens elektrisch rijden voordelen, maar heeft officieel een CO₂-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer. Deze modellen vallen daarom eveneens onder de regeling.

Welke auto’s vallen buiten de regeling?

Volledig elektrische personenauto’s vallen buiten de pseudo-eindheffing. Dat maakt de overstap naar modellen als de Mercedes-Benz CLA, C-Klasse, GLA, GLB, CLA Shooting Brake en EQE, extra interessant voor zakelijke rijders en werkgevers.

Ook zzp’ers met een eenmanszaak en bestelauto’s zijn uitgezonderd. Daarnaast zijn uitzonderingen aangekondigd voor onder meer vervangend vervoer bij schade, reparatie of onderhoud, kortdurend gebruik van maximaal zeven dagen en auto’s van rijscholen.

Voor bedrijven met een gemengd wagenpark is het daarom belangrijk om goed te bekijken welke voertuigen wel en niet onder de voorgestelde regeling vallen.

Wat kan de pseudo-eindheffing financieel betekenen?

De extra kosten kunnen bij een wagenpark met meerdere auto's snel oplopen. Neem bijvoorbeeld een Mercedes-Benz C-Klasse met een fiscale waarde van € 54.950. Bij een pseudo-eindheffing van 12% betekent dit een bedrag van € 6.594 per jaar. Omgerekend is dat ongeveer € 550 per maand aan extra werkgeverslasten.

Bij meerdere zakelijke personenauto's met CO₂-uitstoot neemt de financiële impact vanzelfsprekend verder toe. Het is daarom goed om bij nieuwe lease- en aanschafbeslissingen niet alleen naar de maandelijkse autokosten te kijken, maar ook naar de gevolgen van de pseudo-eindheffing.

Overgangsregeling voor bestaande zakelijke auto's

Voor auto's die al vóór 1 januari 2027 door dezelfde werkgever voor het eerst aan één of meer werknemers ter beschikking zijn gesteld, geldt een overgangsregeling. Voor deze auto's is de pseudo-eindheffing tot 1 januari 2031 niet van toepassing.

Dat betekent dat er richting 2027 verschillende keuzes mogelijk zijn. Je kunt je wagenpark verder elektrificeren, maar bij bepaalde mobiliteitsbehoeften kan het ook relevant zijn om nog vóór 2027 een Mercedes-Benz met benzine- of Plug-in Hybrid-aandrijving in te zetten.

Welke keuze past, hangt onder andere af van de looptijd van je contracten, het gebruik van de auto’s en de gewenste ontwikkeling van je wagenpark. Bekijk hieronder de direct beschikbare Mercedes-Benz modellen die in aanmerking kunnen komen voor de overgangsregeling.

Brandbrief pseudo-eindheffing 

Recentelijk hebben twintig (werkgevers)organisaties een brandbrief verstuurd naar de Tweede Kamer om hen op te roepen de regeling te versimpelen. Lees hierover meer in dit artikel.