MET DE iX5 HYDROGEN DE WEG OP  

Na enkele jaren ontwikkelingswerk, is het eindelijk zo ver. De allereerste waterstofauto van BMW gaat de weg op. De komende jaren zal BMW tientallen exemplaren van de hydrogen auto’s beschikbaar stellen aan diverse doelgroepen. Op deze manier kan er kennis worden gemaakt met de BMW iX5 Hydrogen. BMW produceert de iX5 Hydrogen in een speciaal ingerichte proeffabriek voor waterstof gedreven auto’s, in het ‘Research and Innovation Center’ in München. De huidige X5 modellen worden vanuit de Amerikaanse BMW fabriek aangeleverd in München. Waar deze getransformeerd worden naar de BMW iX5 Hydrogen middels het toepassen van de waterstoftechnologie. 

Snel tanken is mogelijk

De waterstof die nodig is om de brandstofcel te voeden, zit gasvormig onder een druk van 700 bar in twee tanks van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Samen bevatten deze bijna zes kilogram waterstof, genoeg om de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 504 km te geven in de WLTP-cyclus. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten. Op langere afstanden volstaan korte tussenstops om daarna de weg weer te vervolgen, een van de grote voordelen van waterstoftechnologie. 

Brandstofcellen

Diverse factoren van de aandrijflijn komen overeen met die van een reguliere verbrandingsmotor. Zoals bijvoorbeeld de luchtfilters, regeleenheden en de sensoren. Maar voor het nieuwe brandstofcelsysteem zijn er speciale waterstofcomponenten nodig. Daartoe behoren onder andere de hogesnelheidscompressor met turbine en de hoogspanningskoelmiddelpomp. De vervaardiging van complete brandstofcelsystemen verloopt in twee stappen. De cellen worden eerst geassembleerd tot een brandstofcelstapel. Vervolgens omvat het monteren van alle andere componenten om een compleet brandstofsysteem te produceren. 

Technische gegevens

Maximale koppel elektromotor 

  • 720 Nm 

Maximaal vermogen elektromotor 

  • 295 kW/ 401 pk 

Continu vermogen brandstofcel 

  • 125 kW/ 170 pk 

Acceleratie 

  • 0-100 km/h in minder dan 6 seconden 

Topsnelheid 

  • 205 km/h 

Waterstofverbruik WLTP-testcyclus 

  • 1,19 kg/100 km 

Actieradius WLTP-testcyclus 

  • 504 km 

Aandrijving 

  • Achterwielen