BIDIRECTIONEEL LADEN MET UW BMW

Stel je voor: je parkeert je BMW iX3 na een lange werkdag in de oprit. Terwijl jij binnen de lichten aandoet en het koffiezetapparaat aanzet, begint je auto niet alleen met opladen, maar levert hij óók energie terug aan je huis. Geen dure thuisbatterij, geen afhankelijkheid van piekuren op het stroomnet, jouw auto wordt de spil in een slimme, duurzame energiehuishouding. Ontdek de voordelen van bidirectioneel laden met BMW.

WAT IS BIDIRECTIONEEL LADEN?

Bidirectioneel laden betekent dat een auto niet alleen stroom uit het net haalt, maar deze ook kan teruggeven. De BMW wordt daarmee een volwaardige energiebron. Denk aan de momenten waarop je zonnepanelen overdag meer energie opwekken dan je verbruikt. In plaats van dat overschot terug te leveren tegen een laag tarief, sla je het op in je BMW. Wanneer de zon onder is en de energietarieven stijgen, gebruik je die opgeslagen energie gewoon weer in je eigen huis. Het is alsof je eigen BMW en woning samen één slimme batterij vormen.

iX3

De BMW iX3 speelt hier straks perfect op in. De nieuwe generatie krijgt een geavanceerde 800 volt-architectuur die niet alleen razendsnel laden mogelijk maakt, tot wel 350 kilometer bereik in tien minuten, maar ook de optie biedt om stroom terug te leveren. Of dat nu is aan je huis, het elektriciteitsnet of simpelweg je laptop tijdens een weekendje weg, de iX3 maakt het mogelijk. Daarmee wordt de SUV niet alleen een vervoersmiddel, maar ook een mobiele energiecentrale.

DE MOGELIJKHEDEN VAN BIDIRECTIONEEL LADEN

Het gaat om stroom in twee richtingen (laden én ontladen), inclusief de varianten:

  • V2G: Terug levering aan het net.
  • V2H: BMW als thuisaccu.
  • V2L: Apparaten voeden via de BMW

VEELGESTELDE VRAGEN OVER BIDIRECTIONEEL LADEN

Welke BMW-modellen kunnen bidirectioneel laden?

Op dit moment ondersteunt geen enkel BMW-model bidirectioneel laden. Dat verandert echter vanaf 2025: de nieuwe BMW Neue Klasse-modellen die dan in Nederland verschijnen, zijn vanaf levering geschikt voor deze technologie.

Kan mijn huidige elektrische BMW straks ook bidirectioneel laden?

Huidige BMW-modellen zijn nog niet uitgerust voor bidirectioneel laden. Het is mogelijk dat toekomstige updates V2G-functionaliteit toevoegen aan bestaande modellen, maar BMW heeft hierover nog geen concrete informatie gedeeld.

Wat heb ik nodig om bidirectioneel te laden?

Allereerst een elektrische auto die deze technologie ondersteunt, zoals de BMW Neue Klasse-modellen vanaf 2025. Daarnaast is een slimme laadpaal nodig, die kan communiceren met het elektriciteitsnet om te bepalen wanneer het gunstig is om stroom te laden of terug te leveren. Wie thuis de auto als energiebron wil gebruiken, heeft een slimme laadpaal in combinatie met een thuisaccu nodig. Deze systemen zijn inmiddels beschikbaar op de markt.

Kan ik nu al bidirectioneel laden bij een openbare laadpaal in Nederland?

Ja, maar voorlopig is dit beperkt tot een pilot in de stad Utrecht, waar de meeste openbare laadpalen bidirectioneel kunnen functioneren. In de rest van Nederland wordt de techniek nog uitgerold. Volgens EU-afspraken zal bidirectioneel laden vanaf 2030 wijdverspreid beschikbaar zijn in Europa.