Opel Frontera (2025) Review

Een slimme keuze voor wie ruimte én prijs belangrijk vindt.

Auteur

Nienke

Publicatiedatum

31-07-2025

Leestijd

2 minuten

Tags

Reviews

Opel Frontera 2025: terug van weggeweest met verrassend veel ruimte en slimme techniek

Automerken geven oude modellen geregeld een comeback. Zo ook de Opel Frontera. De populaire SUV, die in 2004 van het toneel verdween, is in 2025 helemaal terug. Niet meer als echte terreinwagen, maar meer als praktische gezins-SUV. De nieuwe Frontera is verkrijgbaar als mild hybride of volledig elektrisch, en dat maakt hem interessant in zijn segment.
In dit blog zetten we een aantal highlights op een rij en vind je onze korte review video. Hopelijk krijg je zo een goede eerste indruk. 

Robuust design en veel binnenruimte

De Frontera oogt direct als een echte SUV. Zijn hoekige design, strakke lijnen en de kenmerkende Opel Vizor met Eco-LED verlichting aan de voorzijde zorgen voor een stoere maar moderne uitstraling. Met een lengte van 4,38 meter is de Frontera fors voor een auto in het B-segment. Dat zie je terug in de binnenruimte: achterin zit je goed en de bagageruimte biedt 480 liter. Dit loopt op tot maar liefst 1.600 liter met een neergeklapte achterbank. Daarmee is hij zelfs ruimer dan de grotere Opel Grandland.

Kies de Opel Frontera Edition of GS

De Frontera is verkrijgbaar in zes carrosseriekleuren en twee uitrustingsniveaus: de praktische Edition en de rijker uitgeruste Frontera GS. Laatstgenoemde onderscheidt zich onder meer met een zwart dak, privacy glass en 17 inch lichtmetalen velgen. Voor de avontuurlijke rijders zijn dakrails optioneel, waarmee je tot 200 kg extra kunt vervoeren.

Het interieur: strak met slimme details

Binnenin de Frontera tref je een minimalistisch dashboard. In het interieur vind je geen overdaad aan schermen of knoppen, maar een strak dashboard met matte accenten. De GS beschikt standaard over een 10-inch digitaal instrumentarium en infotainmentscherm. Bij de Edition gebruik je echter je smartphone als display, maar met het optionele Technology-pakket krijg je alsnog het volledige digitale pakket inclusief draadloos laden, 360 graden camera en moderne rijhulpsystemen.

Het interieur heeft een heel praktische insteek: veel opbergruimte, fysieke knoppen voor de klimaatregeling en slimme bekerhouders waarin ook een tablet zou passen. Zowel voor- als achterin zijn USB-C-poorten aanwezig, met een extra 12V-aansluiting in de GS-uitvoering.

Opel heeft veel aandacht besteed aan zitcomfort. Vooral de Intelli-Seats in de GS-uitvoering vallen op: deze stoelen zijn ontworpen met een slimme uitsparing in het midden van de zitting, wat druk op het stuitje en de wervelkolom vermindert. Ideaal voor langere ritten en mensen met rugklachten.

Frontera hybride of volledig elektrisch: jij kiest

De Frontera is er als volledig elektrische variant en als mild hybride. De elektrische versie biedt 113 pk en een actieradius van 305 km (WLTP), uit een 44 kWh accu. Dankzij de laadsnelheid van 100 kW kun je in 30 minuten van 20% naar 80% laden.

De mild hybride modellen combineren een driecilinder turbomotor met een elektromotor, goed voor 145 pk (of 110 pk in de basisversie). Deze aandrijflijn biedt geen volledig elektrisch rijden, maar zorgt wél voor een lager brandstofverbruik en soepel rijgedrag. Alle uitvoeringen beschikken over een automatische transmissie.

Wat opvallend én uniek in zijn prijsklasse is, is dat je bij de hybride Opel Frontera kunt kiezen voor een derde zitrij. Hiermee wordt de Frontera een volwaardige 7-zitter. Dit gaat uiteraard iets ten koste van de bagageruimte, maar biedt wel veel flexibiliteit voor gezinnen. Een belangrijk punt om voor de Frontera te kiezen.

Lees verder onder de video.

Onze Opel Frontera review video

Proefrit in de Opel Frontera

De Frontera rijdt zoals je van een moderne gezinsauto mag verwachten: comfortabel, stabiel en betrouwbaar. De besturing voelt voorspelbaar en het onderstel biedt een goede balans tussen comfort en controle. De auto heeft meer dan voldoende vermogen om vlot op te trekken en ook de geluidsisolatie is keurig op orde, want ook bij hogere snelheden blijft het aangenaam stil aan boord.

Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en snelheidswaarschuwing. De GS voegt daar extra systemen zoals dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera aan toe. Op de Opel Frontera vind je geen adaptieve cruise control terug, maar wel gewone cruise control.

Conclusie van de Frontera: degelijke, ruime en slimme SUV

De Opel Frontera 2025 is geen auto om je nek voor te verdraaien, maar juist een slimme, doordachte SUV met praktische eigenschappen en moderne aandrijflijnen. Zijn ruime interieur, comfortabele zitplaatsen en keuze tussen elektrisch of hybride maken hem ideaal voor gezinnen of wie gewoon een veelzijdige auto zoekt. En dat voor een heel aangename prijs!