Hedin Automotive Nieuws

Week 22

Personeelskorting: Auto huren deze zomer? 

News

Deze zomer geldt er bij MABI Mobility een vakantiekorting op autohuur van 15%. Maar voor jou als collega doen we daar nog eens een flinke schep bovenop! Zo huur jij deze zomer een auto of bus met wel 30% korting!

Personeelskorting: Auto huren deze zomer?

De zomer komt eraan! Ga op vakantie met een extra grote auto of ruil jouw elektrische auto tijdelijk om voor een benzinevariant. Deze zomer profiteer je bij MABI Mobility namelijk van extra hoge korting op een huurauto.

Deze zomer staan er 2 sportevenementen voor de deur: het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs. Beide evenementen zijn op rijafstand! Ga met je vrienden of familieleden op pad en moedig onze Oranje-sporters aan. Als collega huur jij nu extra voordelig een auto bij MABI Mobility Autoverhuur. Al onze auto’s vallen in de personeelskorting, zowel groot als klein, dus reserveer direct jouw huurauto.

Hoe?

Ga naar www.mabimobility.nl/acties en kies de auto-klasse die bij je past. Als je de reservering wilt maken dan stuur je een mail naar accountsupport@mabimobility.nl onder vermelding van ‘personeelskorting’ met de gevraagde auto-klasse en huurperiode. Zij nemen contact met je op om de reservering te maken en verwerken direct de totaalkorting van 30%.

Alvast een hele mooie (sport)zomer toegewenst en veel plezier!

Wat te doen bij een IT-probleem

Operational

De laatste maanden ervaren medewerkers veel hinder van haperende of falende IT-systemen waardoor zij hun werk soms niet of nauwelijks kunnen doen. Heel vervelend voor hen en ook voor klanten natuurlijk. 

Oorzaak van de meeste problemen is de integratie van onze Nederlandse IT-systemen in die van ons moederbedrijf in Zweden. Hedin IT werkt met man en macht aan het oplossen van alle problemen, maar heeft op dit moment niet voldoende medewerkers om iedereen direct te helpen. Het is daarom extra belangrijk dat iedereen die een probleem met zijn of haar computer heeft of met een systeem waarmee je werkt de juiste procedure volgt om dit te melden. Hedin IT kan dan de meest urgente problemen als eerste oplossen. Daarom leggen graag nog eens uit hoe je IT-problemen meldt.

Wat is urgent?

We merken dat er veel gebeld wordt naar IT. Dat kan natuurlijk als je probleem zo urgent is dat je niet meer kunt werken. Maar er zit bij IT maar een beperkt aantal mensen. Zij proberen direct het probleem te verhelpen waardoor zij meestal langere tijd in gesprek zijn, wat vervolgens weer leidt tot wachttijden voor andere bellers. Het is dus belangrijk dat je alleen belt als het urgent is.

Urgent is in het geval je niet kunt werken door het IT probleem. Bijvoorbeeld, ik kan niet inloggen, de factuur wil er niet uit, de vestiging heeft geen internet, de telefoon ligt er uit we zijn niet bereikbaar, Autoline werkt niet, etc. Met andere woorden: je kunt je werk niet uitvoeren. Dan moet je direct geholpen worden en bellen met IT.

ServiceNow

In alle andere gevallen maak je een ticket aan via ServiceNow. Je kunt heel gemakkelijk contact leggen met IT via ServiceNow. Het platform is gebouwd om met IT te communiceren en werkt supermakkelijk.

Hoe?

Ga naar Microsoft Edge. Je ziet hier een tabblad ‘Hedin Automotive’. Klap het uit en selecteer IT en vervolgens Jouw Werkplek/ServiceNow. Als je op de homepagina bent, klik je op IT in de menubalk en kun je onder de verschillende opties Hardware, Software of Diensten checken of je een standaard verzoek kunt indienen. Staat jouw vraag hier niet tussen ga dan naar ‘Create incident’ om een ticket aan te maken.

Belangrijk
  • Geef altijd in het ticket je directe (mobiele) telefoonnummer door. In vele gevallen wordt je namelijk door IT gebeld als er nog een vraag is.
  • Via het ticket kun je online chatten met de IT medewerker. Dit kan gewoon in het Nederlands. Je kunt ook in het ticket in de conversatie melden: ‘Bel me terug’ als je dat prettig vindt
  • Als er een ticket is aangemaakt krijg je een melding en een link in je mailbox. Je kunt te allen tijde via de link terug naar het ticket om de status te zien of te communiceren met de IT-collega. Ook als er reactie vanuit IT komt in het ticket krijg je een melding in je mailbox.

Als je deze procedure volgt dan  is de kans het grootst dat iedereen  geholpen kan worden door IT. Alvast bedankt voor de medewerking! De komende maanden zal de betrouwbaarheid van alle IT-systemen stap voor stap beter worden. We hopen op je begrip.

Meer & Meer Weken update

Sales update

We zijn aangekomen in de laatste week van de Meer & Meer Weken! Een mooie gelegenheid om jullie te voorzien van de voorlopige resultaten van de campagne en tegelijkertijd een oproep om nog een laatste eindsprint te trekken! 

Wij hebben al vele leuke reactie op de radiocommercial en onze online video ontvangen. Goed om te zien dat de Meer & Meer Weken gezien en gehoord worden bij onze doelgroep. Dat komt natuurlijk mede door jullie enthousiasme om de campagne te delen op Social Media, waarvoor dank! Laten we ook de laatste dagen van de Meer & Meer Weken ons eigen netwerk via Social Media blijven informeren over onze acties.

Resultaten

Als we kijken naar de periode van 6 mei t/m 19 mei dan hebben we de volgende resultaten behaald:

•  Programmatic display 11.059.008 impressies
•  Social Media 3.945.131 impressies
•  Autotrack/Gaspedaal: 900.372 impressies
•  Radio 5.156.567 bereik
•  De verzonden eDM is tweemaal uitgestuurd naar ruim 44.881 klanten. Hiervan is ruim 53% geopend (24.616), hetgeen heeft geleid tot 9.211 unieke clicks.

Website en leads

In deze periode hebben we 179.216 unieke bezoekers op de voorraadpagina’s van de website mogen verwelkomen (een toename van 6,6% ten opzichte van de voorliggende periode). Het volume harde conversies op voorraad is met 17,6% gestegen naar 2.185 (taxaties +23,8%, proefrit +32,4%).

Orders occasions

Wij kunnen helaas nog niet de definitieve cijfers laten zien aangezien het commercieel dashboard wat strubbelingen heeft gehad. In de cijfers die wij wel kunnen zien, zien wij dat in de weken met feestdagen: Koningsdag 27 april 2024 (week 17) en Hemelvaartsdag (week 19) 09 mei 2024 er minder orders zijn geschreven dan de weken ervoor. Week 20, de tweede week van de campagne, was een week met gemiddeld méér orders dan het gemiddelde in april. Van week 21, de week van het Pinksteren zien wij een zeer goede order intake op 2e Pinksterdag met veel bezoeken in onze showroom! Goed nieuws dus. Aan het eind van de campagne zullen wij een totaaloverzicht van orders met jullie delen.

De Meer & Meer Weken lopen nog t/m zondag 2 juni, daarna zullen wij de eindrapportage en enquête met jullie delen. Voor nu alvast veel succes in de laatste week van de campagne!

# AI in Automotive

News

De meestgebruikte letters uit het alfabet waren het afgelopen jaar waarschijnlijk toch wel de A en de I. Samen vormen ze de afkorting AI: Artificial Intelligence. Een mooi buzzword, maar wat heb je er nu eigenlijk aan? En werkt Hedin Automotive al met AI – en wat voegt het dan precies toe?

Wat we nu AI noemen is eigenlijk een samenvoeging van computer- en softwaretechnologieën. Voor een deel bestonden die al, maar is de ontwikkeling ervan in een stroomversnelling gekomen. Veel van wat we nu AI noemen, is eigenlijk Machine Learning (ML): zelflerende algoritmen die voortdurend verschillende en veranderende omstandigheden wegen om tot een steeds beter resultaat te komen.

Ook binnen Hedin Automotive Nederland gebruiken we deze technologie al een tijdje. In onze samenwerking met JP.cars bijvoorbeeld, waarbij AI, ML en onze eigen business ruling hand in hand gaan om voortdurend de beste verkoopkansen voor onze voorraadauto’s vast te stellen door onze eigen data te combineren met die van de nationale (en internationale) markt. Of in onze aftersales campagnes, waarbij een door Hedin IT ontwikkeld model op basis van klant- en autodata steeds preciezer het ideale moment om op te roepen tot het maken van een onderhoudsafspraak kan voorspellen. Of op de website, waar het taalkundig model van Taggle in staat is om op basis van de modelkenmerken van onze voorraadauto’s automatisch een informatieve en attractieve tekst te creëren in de Tone of Voice van Hedin Automotive.

Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Nieuwe AI-technologie is vooral ‘conversational’: door gesprekken te simuleren met vraag en antwoord kan AI veel gerichter informatie ontsluiten dan een enkele zoekopdracht in Google dat kan. Op dit moment zie je dat terug in online chatbots, maar de vorige week gepresenteerde 4o versie van ChatGPT heeft ook grote stappen gezet op het gebied van voice interaction, waardoor je gesprekken kunt voeren die steeds natuurlijker aanvoelen.

AI helpt marketing

Ook in onze marketingactiviteiten speelt AI een steeds grotere rol. Zo maken we natuurlijk gebruik van ChatGPT, bijvoorbeeld bij het voorbereiden van scripts voor de visual reviews die we maken van interessante auto’s in ons bedrijf. Maar denk ook aan grafische tools als de AI-componenten in Adobe of een pakket als MidJourney, waarmee we veel sneller beelden kunnen maken of bewerken die we in onze campagnes gebruiken, maar die nog niet bestaan. Of aan tooling die onze onlinevideo’s leest, analyseert en automatisch en kleine, thematische blokjes hakt waarmee we onze sociale kanalen kunnen voeden. 

Chatbot staat klanten te woord

In onze onlinewereld heeft MABI Mobility als eerste een virtuele medewerker aangenomen: chatbot Peter, die in staat is een groot deel van de klantvragen rond het huren van een auto zelf te beantwoorden – 24 uur per dag. Op dit moment is zijn collega Eddy in training: hij is druk aan de slag om al onze voorraadauto’s te leren kennen en te combineren met data van bijvoorbeeld onze importeurs. Op deze manier is Eddy over tijdje in staat om onze klanten te helpen met het vinden van hun droomauto Hedin Automotive, door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden als “Wat is de voordeligste auto die jullie hebben staan die een caravan kan trekken en ruimte heeft voor vier kinderen en een middelgrote herdershond?”. Om vervolgens specifiek auto’s te tonen die daaraan voldoen, gesorteerd op prijs en dichtstbijzijnde locatie – en de klant met een paar korte vragen direct te verleiden tot het maken van een proefrit op de vestiging.

En verder?

Dit is natuurlijk nog maar het begin van veel meer ontwikkelingen die op ons afkomen. De manier waarop ook onze klanten informatie zoeken, vinden en daarmee interacteren verandert razendsnel – en daar moeten we op voorsorteren. Tegelijkertijd moeten we ons beseffen dat AI een waardevolle toevoeging is, maar geen quick fix: een tekst die enkel even door ChatGPT is getrokken heeft vaak weinig zeggingskracht, net als een afbeelding die ‘even snel’ automatisch in elkaar is gezet.

Uiteindelijk voelt een klant zich alleen serieus genomen als we hem aanspreken met een voor hem of haar relevante boodschap – en dat is mensenwerk. Dat geldt voor de instructies die we geven aan de algoritmes en voor het modelleren van de output daarvan, net zoals we een klant proberen te lezen en op maat bedienen in de verkoopgesprekken op onze vestigingen. Online of offline – dat blijft een vak.

Meer verkoop van eigen producten en diensten

Update

Voor 2024 zijn er in het strategisch plan 8 speerpunten benoemd waar we de focus op leggen. Een van de speerpunten is meer verkoop van eigen producten en diensten. Daarvoor spraken we met Gerrit Klock, Directeur Ford.

Onze CEO Eddy Haesendonck heeft in het begin van het jaar aangekondigd: in 2024 gaan we de focus leggen op een aantal belangrijke speerpunten. In deze nieuwsbrief houden we jullie op de hoogte van de punten en de voortgang ervan.

Dit keer zoemen we in op speerpunt #2, meer verkoop van diensten zoals verzekeringen, financieringen en lease. Het streven is om bij elke offerte voor een auto ook een offerte voor de diensten af te geven. Voor dit punt is Gerrit Klock de projectleider. Gerrit is Directeur Ford en naast die rol is hij ook verantwoordelijk voor de groei in verkoop van de diensten.

Onderstaande bedrijven wijzigen daarom dit jaar hun naam in Hedin Automotive:
  • Zweden: Hedin Bil en Bavaria
  • Noorwegen: Bavaria
  • Finland: Bavaria
  • Verenigd Koninkrijk: Stephen James
  • Hongarije, Slowakije en Tsjechië: Motor Car Group, Orientik, Hosek Motors en Autentik
  • Duitsland: Torpedo Gruppe en KW Autohaus
  • Zwitserland: Alpina Group en HP Schmid

Hedin Automotive is als merk al gevestigd in Nederland, België, Finland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat nu alle dealerbedrijven in Europa hetzelfde merk gaan voeren is voor de samenhang het logo bijgewerkt.

Wat ga jij ervan merken?

Niet zo heel veel. Het lettertype wijzigt en dat gaan we geleidelijk aan vervangen. We gaan ook zo veel mogelijk de voorraden opmaken. Pas bij vervanging of bij het aanleggen van nieuwe voorraad gebruiken we vervolgens het nieuwe logo.

De wijziging zal in de loop van 2024 worden doorgevoerd. Dat betekent dat je soms zaken met een oud lettertype tegenkomt en soms zaken met een nieuw lettertype. Dat is geen probleem. Ook voor klanten wijzigt er nagenoeg niets, onze naam en onze service blijft hetzelfde.

Als je hier vragen over hebt, kun je contact opnemen met wilma.minzey@hedinautomotive.nl

Jubilea 

HR

12,5 jaar in dienst

1 juli 2024 - Erwin Jansen (Mercedes-dealer Nieuwegein)
 

25 jaar in dienst

21 juni 2024 - Joëlle Buys (MABI Mobility Capelle aan de IJssel)

21 juni 2024 - Ab Reurts (Parts Amsterdam)

22 juni 2024 - Jelle Brummelink (Mercedes-dealer Nieuwegein)

1 juli 2024 - Pietjan Dekkers (Mercedes-dealer Hilversum)

1 juli 2024 - Jos Zandvliet (MABI Mobility Hoofddorp)

1 juli 2024 - Sijmen Raasveld (Mercedes-dealer Amsterdam Zuidoost)

5 juli 2024 - Ted Looijestijn MABI Mobility Den Haag)